In de begindagen, toen ik mijn weg als verkoopstylist en interieurstylist begon, had ik nooit kunnen voorzien welke ondernemersavonturen er op mijn pad zouden komen. Wat begon met een inschrijving bij de kamer van koophandel, transformeerde al snel tot een onverwachte reis van het ondernemerschap.
Neem een kijkje in mijn reis van stylist tot ondernemer, ontstaan te midden van coronalockdowns. Zonder netwerkmogelijkheden en een buddy, ontrafelde ik het ondernemerschap zelf door intensief online te speuren. Een ontdekkingsreis die me kostbare tijd en moeite kostte, maar uiteindelijk de kiem legde voor mijn bloeiende onderneming.
Mijn dagelijkse routine: Structuur, rust en overzicht
Marcella van Eijsden is mijn naam. Ik leid een druk, maar ontspannen en gestructureerd leven met mijn twee bedrijven: M ID Interieur Design, waar ik me voornamelijk bezighoud met verkoopstyling, interieurstyling en opruim coaching. En met de HappySoaps Express ben ik verkooppunt voor het plasticvrije cosmeticamerk HappySoaps met mijn webwinkel, workshops, Trots- en Kerstmarkten en fysieke verkooplocatie in het Delta Hotel in Vlaardingen.
Ik deel graag mijn dagelijkse routine, hoe het allemaal begon, en de voordelen van een gestructureerde aanpak.
Mijn leven draait om mijn man, twee katten, een huishouden met moestuin en het runnen van mijn twee bedrijven. Structuur is de sleutel tot mijn succes. M ID Interieur Design is mijn hoofdactiviteit en omvat verkoopstyling, interieurstyling en opruimcoaching. Met de HappySoaps Express, run ik als verkooppunt van het plasticvrije cosmeticamerk HappySoaps, een webwinkel, bevoorraad ik een fysieke verkooplocatie, geef ik productevenementen en rijd ik op verzoek met de zelfbedachte HappySoaps Express rond, als enige in Nederland. Daarnaast ben ik een wooninfluencer en schrijf ik woonblogs voor verschillende vak gerelateerde platforms.
Mijn karakter kenmerkt zich door positiviteit, doorzettingsvermogen en de sterke wil om niet op te geven met heel veel energie.
Alles begon in een pandemie, zonder support of klanten. Ik heb alles zelf moeten uitzoeken en ben als ondernemer creatief en innovatief geweest. Ik heb veel online marketing- en SEO-trainingen gevolgd, mijn website laten bouwen in WordPress door een professioneel bedrijf die bij me past en mijn webshop daarna zelf gebouwd in Woocommerce.
Ik heb vaste dagen in de week voor verkoopstyling, interieurstyling en opruimsessies. Dit omvat intakegesprekken, voorbereidingen, uitvoer van de stylingen en het ophalen van spullen, na verkoop van een woning. Daarnaast neem ik deel aan trainingen, webinars en cursussen om up-to-date te blijven in mijn vakgebied. Twee dagen per week zijn mijn dagen voor andere externe zakelijke activiteiten en projecten, los van mijn twee bedrijven.
Wekelijks reserveer ik een vaste dag voor de boekhouding, waarbij ik gebruik maak van een handig en effectief boekhoudprogramma, die gekoppeld is aan mijn zakelijke rekening. Facturen versturenen inboeken, betalingen doen en e-mails behandelen gebeurt ook op deze dag.
De planning is een leidraad, er gebeuren natuurlijk allerlei zaken tussendoor en die pak ik ook direct op als dat kan. Ik stel wekelijks een vaste planning op voor de week erna, waarbij zakelijke en privé afspraken in dezelfde agenda staan. Projecten met deadlines plan ik zorgvuldig in de weekplanning.
Het inplannen van vrije tijd of vakantie is hierbij van essentieel belang om te voorkomen dat ik mezelf uitput. Ik heb er een handje van om nog even door te gaan.
Workshops plan ik op afspraak en alleen nog maar voor groepen. In het weekend besteed ik tijd aan inkopen, mijn webshop, items bevoorraden, en deelnemen aan markten, beurzen en bijeenkomsten.
Elke maand maak ik content voor beide bedrijven voor op social media. En schrijf ik blogs voor mijn eigen website, voor mijn blogpagina op Wooninfluencer of de opdrachten voor andere platforms.
Elk kwartaal voer ik product shoots uit, en nieuwe producten verwerk ik direct na lancering in mijn webwinkel met verkregen content van de leverancier. Deze verwerk ik later, tijdens de product shoot, in mijn eigen versie en voor de cadeaupakketten.
Tijdens de zomer neem ik een rustige periode om te werken aan grotere projecten, zoals mijn wens voor het maken van een boek over woonstijlen, het updaten van mijn website, herinrichten van mijn opslag aan huis en het uitzoeken van stylingspullen. En tijdens de winter neem ik twee weken vrij om thuis te genieten van de feestdagen en de jaarlijkse privé administratie te ordenen.
Soms ontsnap ik even aan de dagelijkse dag en sluit ik mezelf twee dagen op, in een
huisje in de natuur, om daar lekker ongestoord een berg werk te verzetten. Dit vindt
meestal in het voorjaar plaats, zodat ik de zomer wat rustiger aan kan doen, en kan
genieten van het buitenleven.
Stappenplan voor een leidraad: dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse- routine :
Boekhouding: Gebruik een boekhoudprogramma in combinatie met je bankrekening. Op een vaste wekelijkse dag verstuur ik facturen en boek ik bonnen en ontvangen betalingen.waar dagelijks alle banktransacties automatisch worden gesynchroniseerd. Alle inkomende en uitgaande financiële stromen zijn nauwkeurig gecategoriseerd.
Marketing en ontwerp: Gebruik van een ontwerpprogramma. Maandelijks start ik de dag vroeg met het creëren van visuele content in Canva voor lopende marketingcampagnes en dagelijkse posts op social media. Ik maak hier templates voor consistente branding voor beide bedrijven op diversen kanalen op social media. Ik zet voornamelijk Instagram en LinkedIn in.Social Media Planning: Met Meta plan ik de posts vooruit. Maandelijks plan ik een contentkalender met relevante thema’s en berichten voor
mijn doelgroep. Dit werkt voor mijn HappySoaps Express goed, omdat dit producten zijn. Die kunnen gemakkelijk per thema of seizoen worden ingepland op voorhand. Via Meta op Facebook, plan ik elke maand content in voor de volgende maand. Mocht er een thema tussendoor komen die niet is voorzien, dan maak ik dit bericht ter plekke en post het ook direct. Op een vaste dag in de maand plan ik de posts voor de komende week in via Meta voor een consistente online aanwezigheid. Voor mijn interieurdesign bedrijf is dit allemaal wat lastiger in te plannen. Ik plan hier maandelijks content in over mijn diensten, of over mij persoonlijk in mijn bedrijf, en elke week bekijk ik de gebeurtenissen en high lights van de aankomende week of de week ervoor en speel ik daar ter plekke op in. Mijn branding staat in Canva (pro) en daardoor is het gemakkelijk om tussendoor een gepersonaliseerd post te maken omdat huisstijl, loge, kleur en lettertype als vaststaat. Dat maakt het gemakkelijker. Tijdens drukke dagen is het vaak even tussendoor posten waar mogelijk.
Website en webwinkel: Beheer met WordPress en WooCommerce. Vaak hoor ik van ondernemers dat ze hun eigen website bouwen. Knap hoor! En ik snap het ook, om kosten te besparen als je net start. Een gouden tip: “Begin er niet aan, als je er geen verstand van hebt!” Het gepruts, de frustratie en de uren die wegtikken zijn echt geen goed idee. Je laat hier heel veel kostbare tijd liggen!
Ik heb er bewust voor gekozen om mijn website te laten bouwen, door een professional, en ben daar tot op de dag van vandaag nog steeds ontzettend blij mee! Een zeer gestructureerde duidelijk opbouw. Je vult eerst een vragenlijst in, en dit is best even pittig als je net start en eigenlijk nog geen idee hebt, qua huisstijl, logo en content op de website. Maar door het volgen van een gemakkelijke trainingstool, waar je levenslang bij kunt,
het invullen van een vragenlijst en het omschrijven van de sfeer die je wilt bereiken, rolt er een op maat gemaakt product uit, waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds verwondert over ben. Zo persoonlijk, zo raak en zo mooi! Ja het is een hele investering, maar alles waard wat mij betreft. Ik heb verschillende webbouwers vergeleken en echt, je ziet soms door de bomen het bos niet meer. Maar door de reviews over de persoonlijke benadering, de vertaling naar jou en je bedrijf en na het invullen van de vragenlijst en volgen van de training, werd mijn website in 1 dag gemaakt! Dat trok me direct over de streep. De nazorg is fantastisch en via een
online community kun je je vragen altijd stellen en word je geholpen. Mijn webwinkel heb ik vervolgens zelf gebouwd in hetzelfde thema als mijn website. Door de gratis plug-in Wooncommerce te downloaden, en via YouTube de gratis video’s te volgen, was het pittig, tijdrovend maar niet onmogelijk.
Projectmanagement: Houd overzicht met Trello. Voor mijn interieurstylingadvies maak ik gebruik van Trello en voor het interieurontwerp van Floorplanner. In Trello kun je gemakkelijk projecten bijhouden en delen met bv collega’s of opdrachtgevers. In een interieuradvies, is mijn ervaring, zijn er vaak veel keuzes te maken en daardoor veranderen er vaak besproken en bevestigde zaken. Ook het bijhouden van kleurnummers, accessoire keuzes, het
aanpassen van je ontwerp en dergelijke, houd ik hier allemaal in bij. Om overzicht te houden per opdrachtgever. Dit is zeker handig als je aan meerdere projecten tegelijk werkt.
Agenda: Plan met Calendly online agenda. Om jezelf tijd te besparen en het laagdrempelig te maken voor een opdrachtgever, werk ik met de tool Calendly. Deze call to action vind je op mijn website en is altijd up to date. Je plant hier gemakkelijk zelf een datum en tijd in mijn agenda in, voor een intakegesprek vastgoedstyling op locatie of een uitvoering vastgoedstyling op locatie. Het is even wat werk om dit in te richten, want wanneer wil je beschikbaar zijn en hoe kunnen mensen dit boeken, zonder dat je er zelf mee in de knoop komt met betrekking tot je eigen tijd. Je kunt dit gemakkelijk per dienst instellen en zorgen dat er overlap is met je andere diensten en je privé tijd. Dit wordt allemaal direct in je agenda geboekt en bij overlap vindt er geen boeking plaats. Na boeking gaat er automatisch een bevestiging naar de boeker en volgt er nog een herinnering tegen de tijd van de geboekte datum. Erg handig!
Tips voor een succesvolle routine zijn vroeg opstaan en veel werk verzetten in de ochtend, voor mij een must. Zodat je daarna klaar bent voor wat de dag gaat brengen. Sporten is aan mij niet besteed, mijn verkoopstylingopdrachten zijn mijn work-out. Ontspanning is voor mij in de vorm van in bad gaan, uit eten, naar de sauna en lekker koken.
Ben je startend ondernemer?
Maak een roadmap voor jezelf. Op A3 papier, voor je op je bureau. Verdeel deze in blokken per onderwerp: als bv website, huisstijl, financieel, etc. en vul per onderwerp de to do’s in. Zo houd je overzicht en streep je gemakkelijk weg wat klaar is, of vul je gemakkelijk aan wat erbij komt. Is dit te veel voor je ineens? Maak dan A4’tjes per onderwerp en werk het per onderwerp af. Ga pas verder als het onderwerp afgerond is. Mijn ervaring is dat dit vaak niet zo goed werkt omdat onderwerpen in elkaar kunnen overlopen en je soms tijd nodig hebt om onderwerpen uit te werken.
Werk samen met andere ondernemers, vind een buddy, en help elkaar verder. Neem elk uur even pauze en ga wat eten of drinken of haal een frisse neus. Start
pas aan iets nieuws als het huidige project is voltooid. En een absolute must is het bewaren van focus op één taak tegelijk.
In het dagelijks leven ben ik actief als verkoopstylist, interieurstylist, opruimcoach, blogschrijfster. Geef ik workshops, productevenementen en ben ik verkooppunt voor
het plasticvrije zeepmerk HappySoaps. Daartussen geniet ik van de vrijheid van zelfstandig zijn en het kunnen inplannen van mijn eigen agenda. Ik heb nog veel
meer tips voor jou. Als je meer wilt weten, bezoek dan mijn website: www.midstudio.nl en stuur me een bericht, ik help je graag verder. Mijn routine geef me structuur, rust en overzicht, wat de sleutel is tot mijn succes.
Kun je nog wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met me op!
Mooie dag gewenst!
Lieve groet Marcella
©2020 M ID Interieur Design I www.midstudio.nl I Info@midstudio.nl I 06-15326192
#routine #ondernemen #ondernemer #tipsvoorondernemers